Intelligence or creativity

خلاقیت یا هوش؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانیم دریابیم خلاقیت یا هوش ؟ کدام یک مهم تر است ؟این دو کنار هم چگونه فعالیت میکنند.
در تعریف خلاقیت باید گفت: این کلمه توانایی دیدن چیزها به گونه ای جدید و غیرعادی است، دیدن مسائلی است که هیچکس نمی تواند وجود آنها را تصدیق کند و سپس راه حل های جدید، غیرعادی و مؤثر ارائه می دهد. خلاقیت به معنای ایجاد تحولات جدید در برخورد با مسائل است .در یک کلام خلاقیت یعنی شکوفایی ذهن .

هوش یک امر وراثتی است و از پدر و مادر ژن آن ها به فرزندان منتقل می شود.

موضوع مهم این است که هوش و خلاقیت را با هم اشتباه نگیرید .این نکته را در نظر داشته باشید که افراد باهوش با تکیه بر هوش خود هیچ گاه به موفقیت دست پیدا نخواهند کرد ,زیرا هوش باید با آموزش و هدایت گری در مسیر درست برای شکوفایی خلاقیت قرار گیرد در غیر اینصورت انتظارات شما از هوش فرزندتان نتیجه بخش نخواهد بود اما خلاقیت شکوفایی ذهن است یعنی شیوه ای از خودباوری و ابداع راه ها و ابزار های نو .

با توجه به توضیحاتی که دادیم این امر روشن شد که داشتن هوش خوب است اما کافی نیست .بلکه برای رشد و پرورش کودکان و نوجوانان بهتر است خلاقیت را در آنها پرورش دهیم تا دلبندانتان بتوانند از هوششان نیز استفاده کنند .

Intelligence-or-creativity-01

انواع خلاقیت

خلاقیت عملی

امروزه ما به افرادی نیاز داریم که ذهن خلاقی داشته باشند، به جای دانش فنی، چنین تفکری راهی است برای شک در آنچه که واقعاً وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد و به بهترین جایگزین برای آن فکر می کند.

خلاقیت هنری

هنر به عنوان یکی از ارکان اصلی زندگی انسان در کار و حرفه همه از جایگاه والایی برخوردار است. این نوع خلاقیت نه تنها در بسته بندی و رنگ آمیزی سالن های مجلل و معماری ساختمان، بلکه از طراحی صنعتی و فنی گرفته تا خلاقیت و ابتکار در ایجاد جذابیت در زندگی روزمره و هنر زندگی با حداقل ها کاربرد دارد.

خلاقیت ذهنی

ذهنی که می تواند انسان را به سمت ایده های جدید سوق دهد، ذهنی خلاق و مبتکر است.

خلاقیت تحلیلی

این مورد را با ذکر مثال توضیح میدهیم :در سازمان ها گاهی اوقات لازم است که خود را از قید تفکر و استدلال نظام مند رها کرده و رویاپردازی را شروع کنیم. امروزه سازمان ها برای پیشتاز بودن در رقابت نیاز به تخیل علمی و خلاق دارند. در این نوع خلاقیت، ذهن انسان پرواز می کند و در دنیای ناشناخته ها اوج می گیرد و نظریه های جدیدی را دنبال می کند. فرضیه های جدید را معرفی می کند و مدل های جدیدی را پیشنهاد می کند.

Intelligence-or-creativity-03

در اینجا می توان پرسید که اگر نوآوری تغییر است، پس هر تغییری می تواند نوآوری باشد؟ پاسخ منفی است. نوآوری می تواند تغییر باشد، اما هر تغییری نمی تواند نوآورانه باشد. تغییری می تواند نوآوری باشد که سیستم را تغییر داده و راه را برای نوآوری و خلاقیت باز گذاشته است و این تغییر را محدود نکند وگرنه تغییر محدود در نوآوری تنها یک تغییر باقی می ماند!

بالا بردن خلاقیت در کودکان و نوجوانان

این اصطلاح توسط دکتر کارول دوک، محقق آموزش در دانشگاه استنفورد ابداع شد. او ساختار فکری توسعه یافته را با ساختار ذهنی ثابت مقایسه می کند. در حالی که افراد با ساختارهای ذهنی توسعه یافته معتقدند که می توانند هوش خود را افزایش دهند، افراد با ساختار ذهنی پایدار معتقدند که نمی توان هوش را توسعه داد. به طور کلی، اکنون محققان بر این باورند که توانایی یادگیری مطالب دشوار و چالش برانگیز از تفکر شما ناشی می شود تا بتوانید این کارها را انجام دهید.

برای پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان خود چه کنیم ؟

1- به فرزندان خود آموزش دهید

شما بهتر از فرزندتان می دانید که وقتی می ترسید شکست بخورید چقدر سخت است که چیز جدیدی را امتحان کنید. اگر چیزهای جدیدی به فرزندتان بیاموزید، باعث می شود که او چالش جدیدی را امتحان کند و اگر در حین انجام آن کار اشتباهی انجام دهد، مشکلی نیست، زیرا کودک متوجه می شود که راه های زیادی برای انجام یک کار وجود دارد. در روند تلاش برای تشویق خلاقیت در کودکان، فرزندان شما خواهند آموخت که کدام راه حل ها موثر و کدام اشتباه هستند.

2- به کودکان و نوجوانان بیاموزید از ایده های جدید برای حل مسائل استفاده کنند .

مسائل و وظایف مختلف نیاز به راه حل ها و روش های متفاوتی برای اجرا دارند. اگر فرزند شما با مشکلی دست و پنجه نرم می کند، بپرسید که آیا راه دیگری وجود دارد که می تواند کمک کند.

برای تشویق خلاقیت در کودکان، هرگز وسوسه نشوید که مشکل کودک را با ارائه راه حل هایی حل کنید. اگر فرزند شما واقعاً درگیر چیزی است، به او کمک کنید تا از جرقه ها برای حل مشکلات استفاده کند و برای یافتن پاسخ هر کاری که ممکن است انجام دهید. سعی کنید از فرزندتان بپرسید که از چه منابع دیگری می تواند برای یادگیری بیشتر استفاده کند. این منابع ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• بخش های مختلف کتاب درسی
• وب سایت های آنلاین
• همکلاسی های مدرسه
• دوستان و آشنایان

3- به کودکان بیاموزید که اشتباهات برای رشد مغز ضروری هستند

دکتر کارول دوک اغلب معلمان را تشویق می کند که به دانش آموزان یادآوری کنند که اشتباهات به رشد مغز آنها کمک می کند. دکتر دوک معتقد است وقتی فردی به راحتی پاسخ یک مشکل را پیدا می کند، دانش خود را بدون یادگیری چیزی نشان می دهد. وقتی کسی اشتباه می کند باید دلیل آن را بفهمد و بعد چیز جدیدی یاد بگیرد.

Intelligence-or-creativity-02

استفاده از عبارت "اشتباهات باعث رشد مغز من می شود" نه تنها ترس از اشتباه را از بین می برد، بلکه کودک را تشویق می کند تا پاسخ درست را بداند. به جای پاداش دادن به فردی با ساختار ذهنی ثابت (هوشمند)، سعی کنید کودک را در مسیر یادگیری مداوم قرار دهید.

4- به نوجوانان خود بیاموزید که به راهکار هایی که ارائه میکنند توجه داشته باشند و در صورت بروز خطا و اشتباه در مورد آن ها صحبت کنند

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به شما متذکر شویم که رشد کودک و نوجوان شما در گرو پرورش خلاقیت های آن ها با در نظر گرفتن هوش آن ها می باشد .

سبد خرید